České sklo obdivují a kupují v zahraničí, Češi vidí často jen cenu

Zatímco ve Skandinávii nakupují spotřebitelé především místní výrobky, v Česku vyrobené sklo se až 95% vyváží. Tuzemští výrobci skla houfně vystavují třeba na veletrhu Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem, kam přijíždějí desítky tisíc zájemců (průměrná návštěvnost se pohybuje kolem 140 tisíc). Z 51 českých zástupců jich většina vystavovala právě sklo.

České sklo se vyváží přibližně do 60 zemí. Dnes výrazně ubývá zakázek z Ruska, Irák či Jordánsko se sice vracejí, ale nakupují opatrně.

Kolekce nápojového skla a mís letos zářily také na stánku značky Rosenthal. Takže až si koupíte u Rosenthalu krásné sklenice s dokonalým brusem, mohly by být právě z Česka. Těžko však za české peníze…

České sklárny se dnes také hodně prosazují se svítidly, mladí designéři se inspirují např. laboratorním sklem. Vyrábějí se i dekorativní lampy s LED zdroji.

V Česku se stále argumentuje cenou zboží. Proč si kupovat českou sklenku za 100 korun (nebo za pět set), když ji IKEA nabízí za 25 korun? Jenže při troše snahy zájemce zjistí, že na e-shopech českých výrobců lze pořídit kvalitní nápojové sklo už za 29 korun za kus, a to z krystalínu, kvalitního křišťálového skla. To se navíc vyrábí z tuzemských surovin a má všechny zdravotní atesty. A na rozdíl od levných dovozových sklenic se při častém mytí v myčce „nezakalí“.

Je velká škoda, že padl projekt ZIBA, Muzeum současného českého skla v pražské Živnobance. České sklo se tak musí hledat po různých designových výstavách. Paradoxně největší reprezentativní přehlídku českého skla lze tak nalézt právě ve Frankfurtu. Nebo v muzeích.

Zdroj: http://bydleni.idnes.cz/ceske-sklo-ambiente-2016-0u5-/architektura.aspx?c=A160329_160738_architektura_rez